Wywo³ywanie filmów czarno-bia³ych

Mieli¶my kiedy¶ w Towarzystwie Dagerotypistów taki okres, ¿e testowali¶my ró¿nego rodzaju wywo³ywacze do negatywów. Wywo³ywacze pozytywowe u¿ywane wtedy, w latach osiemdziesiatych przez nas to g³ównie Fenal, chocia¿ u¿ywali¶my te¿ wywo³ywaczy amidolowych w³asnej konstrukcji.

Wydaje mi siê, ¿e najczê¶ciej uzywane by³y dwa wywo³ywacze - PHNK wg przepisu zdobytego gdzie¶ tam przez Janusza Surmana oraz R-09, wschodnioniemiecki odpowiednik Rodinalu.

R-09, czyli prawie jak Rodinal

R09 dobrze nadawa³ siê do naszego podstawowego materia³u, ta¶my filmowej NP55 o nominalnej czu³o¶ci 21 DIN, ale mia³ pewn± wadê. By³ trudny do kupienia, a zdobyty okazywa³ siê zwykle nieco przeterminowany i trzeba by³o nieco dostosowywaæ czasy wywo³ywania do stopnia przeterminowania. Ogólnie by³ to popularny wywo³ywacz stosowany w ró¿nych rozcieñczeniach siêgaj±cych 1:1000 dla eksperymentalnych nocnych fotografii. Ja przez pewien czas u¿ywa³em metody prof. Zbigniewa £agockiego "roztwór 1+65, temp. 20 stopni Celsjusza, jednominutowe mieszanie na pocz±tku, a potem film pozostawiony bez poruszania na tyle czasu, ile mia³ stopni DIN czu³o¶ci". Ta metoda nadawa³a siê dobrze do materia³ów z NRD: NP15, NP20, NP55. Filmy mia³y po wywo³anie ³adny, klarowny wygl±d i przyzwoite ziarno.

R-09 nie nadawa³ siê do materia³ów o wy¿szej czu³o¶ci, nie nadawa³ siê te¿ do forsownego wywo³ywania niedo¶wietlonych filmów. Tutaj czê¶ciej u¿ywany by³ PHNK.

PHNK - uniwersalny wywo³ywacz do filmów czarno-bia³ych

Sk³ad koncentratu wywo³ywacza jest prosty, podajê go z przelicznikiem kodalku na boraks i wodorotlenek sodu.
Woda900 ml
Siarczyn sodu bezw.120 g
Hydrochinon7 g
Boraks8,6 g
NaOH1,8 g
Fenidon0,2 g
KBr1 g
Sk³adniki rozpuszczamy w podanej kolejno¶ci, poniewa¿ fenidon rozpuszcza siê wolno mo¿na u¿yæ ciep³ej wody, ale najlepiej zdaæ siê na mechaniczne mieszade³ko. Po rozpuszczeniu wszystkich sk³adników dope³niæ roztwór do objêto¶ci 1000 ml. Roztwór powinien byæ klarowny i praktycznie bezbarwny. Bardzo dobr± praktyk± jest odczekanie kilka godzin przed u¿yciem. Koncentrat w zamkniêtej i ciemnej butelce zachowuje swoje w³a¶ciwo¶ci bardzo d³ugo. Je¿eli rozlejemy go do ma³ych, dope³nionych pod korek buteleczek, mamy przez kilkana¶cie miesiêcy stabilny wywo³ywacz.

Przygotowanie roztworu roboczego

U¿ywam stê¿enia 1+6, dobrze siê to przek³ada na standardowy koreks (100 ml koncentratu + 600 ml wody i mam 700 ml potrzebne do wywo³ania dwóch filmów). Przy takim stê¿eniu wywo³ywacz zdecydowanie wyostrza kontur. Aby nie niszczyæ tego efektu trzeba podczas wywo³ywania mieszaæ delikatnie, np. lekki obrót raz na minutê.

Przy takim sposobie wywo³ywania i temp. 21 stopni Celsjusza odpowiedni czas dla b³on T-Max waha siê w granicach 9-10 minut. Dla b³ony Fomapan 400 czas wywo³ywania jest d³u¿szy, 10-12 minut. T-Max 100 jest przy takim wywo³aniu dosyæ kontrastowy, przy du¿ej rozpiêto¶ci tonalnej mo¿naby u¿yæ mniejszego stê¿enia wywo³ywacza albo jeszcze mniej mieszaæ.

Sposób mieszania podczas wywo³ywania a tak¿e metoda p³ukania po wywo³aniu maj± bardzo du¿e znaczenie. Nie¿yj±cy juz fotograf Lech Morawski po wywo³aniu przetrzymywa³ jeszcze negatyw przez minutê-dwie w wodzie o temp. 21-22 stopnie. W tym czasie wywo³ywacz nadal pracowa³ co by³o szczególnie widoczne w cieniach, gdzie ta ró¿nica wzglêdna by³a najwiêksza.

PHNK jest dobrym wywo³ywaczem kiedy zale¿y nam na szaro¶ciach i du¿ej ilo¶ci szczegó³ów. Dobrze wyzyskuje czu³o¶æ filmu wiêc cienie nie gin± raptownie. Je¿eli idzie o ¶wiat³a to jego praca jest dobra, ale nie rewelacyjna. Tutaj lepiej spisuj± siê moim zdaniem wywo³ywacze z metolem. Acha, istnieje jeszcze inna recepta PHNK, zawiera 60  siarczyny sodowego zamiast 120 g. Nie polecam jej bo gorzej siê przechowuje.

28 wrze¶nia 2007 r