Pisanie prac — uwagi techniczne
Tekst ten dotyczy techniki pisania pracy. Po części jest uzupełnieniem Podręcznika pisania prac, który sprawdził się już w praktyce. Oczywiście kierowany jest do tych, którzy chcą samodzielnie napisać swoją pracę.
Czym pisać — edytor
Wbrew pozorom mamy wybór. Co prawda światowe zaWORDzenie spowodowało, że dla wielu osób WORD i edytor to prawie to samo, ale wybór mamy nawet w obrębie produktów Microsoftu.
Istnieje kilka wersji programu Word dla Windows. Począwszy od wersji 2.0a do wersji 9.0 (Word 2000). Nie warto się kierować myślą im nowszy tym lepszy, bo pojęcie lepszy nie dotyczy naszych potrzeb tylko marketingu (dodajmy — najlepszego na świecie).
Jeżeli zmuszeni jesteśmy — już to z braku własnego sprzętu, już to z braku czasu korzystać z różnych komputerów warto sprawdzić jaka jest na nich zainstalowana wersja programu i dopasować się do najniższej. Nowsze wersje potrafią zapisać dokument zgodnie z formatem poprzedników. Da nam to większą elastyczność i możliwość uniknięcia konfliktów z innymi osobami chcącymi korzystać z najnowszego sprzętu i oprogramowania.
Inną możliwością zapewnienia sobie swobody przenoszenia dokumentu jest zapisywanie go w formacie RTF. Dzięki temu unikniemy też przenoszenia prostych makro-wirusów.
Coraz więcej osób posługuje się też hipertekstem. Takie dokumenty są czytane przez przeglądarki i różne wersje edytorów tekstu. Jest to bardzo dobry pomysł ale ma swoje wady. Praktycznie nie można w ten sposób zapisać poważniejszych wzorów.
Jak pisać — klawiatura
- Im prościej, tym lepiej. Abstrahując od stylu pisania idzie o to, aby nie wstawiac niepotrzebnych znaków (np. odstępu — spacji) oraz wyróżnień. Co do wyróżnień istnieją pewne zasady, o których warto wiedzieć
- Konsekwentnie, tzn. używać dokładnie tych samych skrótów na określenie tych samych rzeczy. Tych samych to nie znaczy podobnych: s.27, s27, s. 27 to są zupełnie inne skróty, w dodatku ten drugi jest błędem ortograficznym. Ta konsekwencja bardzo się opłaca, jeżeli będzie trzeba będzie je można łatwo wymienić operacją ZASTĄP dostępną z menu EDYCJA.
- Stosować hierarchię tekstu opartą o style, a nie o ręczne wyróżnienia (znaczenie styli i sposób posługiwania się nimi opisałem dokładnie w Podręczniku pisania prac).
- Jeżeli w danym momencie brakuje Ci jakiegoś symbolu to wymyśl sobie substytut, zapisz go i konsekwentnie używaj. Przed wydrukiem zastąpisz go właściwym znakiem. Oczywiście ten substytut nie może być zbitką znaków występującą w normalnym słownictwie.
- Jednolicie wprowadzać informacje bibliograficzne.
Grafika
Jeżeli masz wybór programu graficznego to używaj takiego, który potrafi eksportować pliki w formatach przyjętych jako standardowe. Sprawdź czy Twój program potrafi prawidłowo wyeksportować plik w formacie EPS. Prawidłowo to znaczy:
- Nie gubiąc polskich liter;
- Nie eksportując nic poza samym rysunkiem — idzie o to, że niektóre eksportują całą stronę A4 z grafiką. Potem są problemy z umieszczeniem takiego rysunku.
- Nie gubiąc symboli oraz frakcji dolnych lub górnych.
Pliki postscriptowe można podglądnąć programem GSview. Program ten oferuje też inne możliwości, o których nieco później. Praktycznie nie używam operacji Kopiuj/Wklej dla poważnych prac, a zapewne poważnie traktujesz swoją pracę poważnie. Dlaczego? Jeżeli grafikę mam w osobnych plikach nie muszę edytować całego dokumentu z kilkunastoma, czy nawet kilkudziesięcioma grafikami aby poprawić jeden rysunek. Po prostu poprawiam jeden wykres i na nowo eksportuję go do pliku postscriptowego.
Promotor za granicą
Ale oczywiście korzysta z dobrodziejstw poczty elektronicznej. dzięki temu będziesz mógł przesłać plik… ale uważaj, nie jako dokument Worda. Być może po odczytaniu go na innym komputerze niewiele będzie przypominał Twój oryginał. Posłuż się znów postscriptem. Zainstaluj na swoim komputerze drukarkę Linotronic 330, tak aby drukowała do pliku. Teraz wszystkie dokumenty, które mają być przenośne formatuj używając tej drukarki. Kiedy masz już gotową wersję drukuj do pliku. Będzie to plik postscriptowy, który jest rozumiany przez GSView. Program ten potrafi go wydrukować na drukarce, którą posiadasz, albo zamienić na plik PDF. Dzięki temu będziesz mógł przesłać swemu promotorowi plik w formacie PDF. Pamiętaj jednak, że do przesyłania dużych plików służy FTP, a nie e-mail. Jeżeli będziesz wysyłał załączniki większe aniżeli 1440 kB dla własnej wygody możesz się przykro zdziwić. Ale nie jest to problemem. Przecież nie musisz od razu drukować do pliku całej pracy. Drukuj po 10–20 stron. Mniej ugryziesz — łatwiej połkniesz.
>> Home