To były "piękne" dni ...

Na początku 2011 roku zapadała decyzja, aby zmniejszyć liczbę kont obsługiwanych przez Sun Messagimg System. Było to wynikiem zmiany polityki licencyjnej po przejeciu SUN-a przez Oracle. W porównaniu z poprzednimi warunkami była to bardzo niekorzystna zmiana. Rozmowy zaczynały się od poziomu dodatkowych 750 tys. złotych.

W tej sytuacji w styczniu 2011 podjęliśmy decyzję o zmigrowaniu kont studenckich na osobny serwer. Termin był krótki, a jednocześnie trzeba było utrzymywać działanie całego systemu pocztowego. Innymi słowy był to migracja w locie, aczkolwiek lot był dłuższy niż zakładałem. Głowne założenia były następujące:


Głównym problemem okazał się brak dokumentacji do systemu Sun Messaging System. Dokumentacja zasadniczo zawsze była dostępna na stronie SUN-a, ale po przejęciu firmy nastąpiła reorganizacja strony i linki prowadziły donikąd. Można sobie było poczytać rozbudowany spis treści. Trzeba było pewne elementy określać metodą prób i błędów. Szybko okazało się, że pewne technologie powiązane są sznurkiem, a żadna migracja nie było przewidziana, co najwyżej pełny backup i odtworzenie skrzynek. Tak czy owak Mariusz Sokołowski napisał Jawowy webserwis do równoległej migracji wielu skrzynek, ja tworzyłem kolejki typu deffered, żeby przy nieudanej migracji skrzynki można było zacząć od poczatku, a nie zgubić przychodzących w międzyczasie maili... było tego sporo.

Nie próżnowali też Michał Pysz z Łukaszem Szańcą dorabiając moduł plugin CAS do Roundcube.

Koniec końców poczta została zmigrowana z dwutygodniowym opóźnieniem w stosunku do planu, na pożyczony od PMPK z Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej serwer. Jak się okazało szybciej można zmigrować 90 tys. kont i skrzynek imapowych aniżeli zakupić serwer potrzebny do tego celu.

Kraków, maj 2011 roku